Menü Bezárás

Közlekedés

A járványveszély egyik pillanatról a másikra rendezte át a közlekedési szokásokat, és ezek a változások akár hosszú távon is rögzülhetnek. Az egyéni utazási módok nagyobb szerepet kaptak, felértékelődött az autóhasználat és a kerékpározás szerepe, ennek egy része azonban hosszútávon fenntarthatatlan, hiszen a város nem képes a személygépjármű használat tartós növekedésének kezelésére.

A mobilitási szokásokat a távmunka elterjedése is erősen befolyásolja, az otthoni munkavégzés kevesebb utazási szükségletet eredményez. A városnak azonban feladata, hogy a jelen helyzetben is kedvező irányba terelje a folyamatokat és Budapest mobilitási szokásait kedvező irányba fordítsa, elkerülve az olyan negatív tendenciát, amely hosszú távon az egyéni gépjárműhasználat dominanciáját eredményezné. A belvárosi forgalomcsökkentés, a levegőminőség javítása, a dugók csökkentése olyan célok, amelyeket a járványveszély idején sem szabad szem elől téveszteni.

A gyalogos- és kerékpárosbarát közterületek, infrastruktúrák fejlesztése kiemelt feladata a városnak, külön figyelmet fordítva a közlekedésbiztonságra és a balesetek megelőzésére. A rendezett és élettel teli közterületek érdekében szükséges a közlekedési célú közterület-használat átfogó felülvizsgálata, a helyben lakók és a helyi kiskereskedelem szempontjainak előtérbe helyezésével. A biztonságos közösségi közlekedés biztosítása és népszerűsítése szükséges a közösségi közlekedés iránti bizalom növelése érekében. Ezek miatt is fontos a közlekedési csúcsidőszakok elnyújtása, a kapacitások bővítése, a szolgáltatások színvonalának emelése, valamint a díjszabások újragondolása is.

Cél, hogy Budapest lakói és látogatói számára a kerékpáros és a gyalogos közlekedés, illetve a közösségi közeledés – különösen az ingázók számára is – vonzóbb legyen, ezáltal a város hosszú távra meg tudja változtatni a mobilitási szokásait, biztonságosabb és zöldebb Budapestet teremtve.