A hiányzó szakaszok pótlásával könnyen és biztonságosan lehet bejutni Újbudáról, Kispestről vagy Kőbányáról is a belvárosba.
A járványveszély nyomán megváltozott helyzetben a közösségi közlekedés használata jelentősen visszaesett, a korábbi szinthez való visszatérés csak hosszabb átmeneti időszak után várható. Az autóhasználat mellett alternatívát jelenthet a kerékpáros közlekedés, melynek részaránya jelentős mértékben megnövekedett a veszélyhelyzet idején. A kerékpározás járványügyi szempontból kedvező, egyben környezetbarát közlekedési mód, ezért a Fővárosi Önkormányzat már a veszélyhelyzet elején döntött a kerékpározást ösztönző intézkedések bevezetéséről. Ennek kulcseleme a közlekedésbiztonság gyorsan érzékelhető javítása és biztonságos kerékpáros útvonalak kialakítása ideiglenes kerékpársávokkal. Az elmúlt hónapokban létrehozott ideiglenes kerékpársávok azért is jelentősek, mert éppen azokat a szakaszokat pótolták a városban, amelyek leginkább hiányoztak a kerékpáros közlekedés számára. Az ideiglenes kerékpársávok létesítése egyben próbaüzemnek is tekinthető, amelyben jobban felmérhetjük a lakossági igényeket.
Hamar népszerűek lettek Budapest új kerékpársávjai
A forgalmi adatokból kiindulva és a már korábban elkészített fejlesztési tervek alapján a Fővárosi Önkormányzat meghatározta azokat az útvonalakat, amelyek a város belső területein a biztonságos kerékpározáshoz leginkább hiányoztak, és ahol a lecsökkent gépjárműforgalom lehetővé tette gyors átalakításokkal a kerékpársávok létrehozását. Már megvalósult az ideiglenes kerékpárinfrastruktúra a Bartók Béla úton (1,2 km), a Tétényi úton (0,95 km), az Üllői úton (3,1 km), a Villányi úton (2 km) és a Nagykörúton (3,2 km) is, melyek kifejezetten sikeres intézkedéseknek bizonyultak. A beavatkozások kezdete óta végzett forgalomszámlálások alapján a Teréz körúton és az Üllői úton a kerékpárforgalom megháromszorozódott, de a többi érintett területen is jelentősen nőtt a kerékpározok száma. A nagykörúti és a Bartók Béla úti forgalom rendkívül gyors felfutása jól mutatja, hogy a fejlesztések létező és erős igényekre reflektáltak.
További ideiglenes kerékpársávok kialakításával javulhat a belváros és a külső kerületek közötti közlekedés
A pozitív tapasztalatokra tekintettel a Fővárosi Önkormányzat további útvonalakon is tervezi a kerékpározást segítő ideiglenes beavatkozásokat. A VIII. és a X. kerületi önkormányzatok kérésére a Baross utcán 2,1 km hosszan történnek kerékpározás-barát átalakítások. Míg a Szabó Ervin tér és a Nagykörút között a sebesség korlátozásával lesz biztonságosabb a kerékpározás és egyúttal az utca gyalogos keresztezése is, a Nagykörút és az Orczy tér között egyrészt a buszokkal közös sávok, másrészt önálló kerékpársávok fogják segíteni a kerékpározást, létrehozva a közvetlen Kőbánya – Belváros kerékpáros kapcsolatot.
A Nagykörúton a korábban kialakított ideiglenes kerékpársávok folytatásaként, a hidakhoz csatlakozó szakaszokon valósulnak meg további ideiglenes kerékpárinfrastruktúra fejlesztések. Ezeken a szakaszokon a gépjárművek számára megmarad a jelenlegi, irányonkénti 2 sáv.
A meglévő hálózati hiányosságok pótlása érdekében a kihasználatlan, szélső forgalmi sávok átalakításával, illetve a sávok átrendezésével kerékpársávokat alakítunk ki Újbudán az Irinyi József utcában, az Október huszonharmadika utcában és a Karolina úton is.
Az intézkedések hozzájárulnak Budapest közlekedésbiztonságának és levegőminőségének javulásához, valamint egyértelmű trend, hogy gyalogos és kerékpáros útvonalak mentén élénkül a kis üzletek, kávézók forgalma, ami szintén hozzájárul egy élhetőbb, emberibb léptékű, “10 perces város” kialakulásához.
Figyeljük a felhasználói tapasztalatokat és módosítunk, ahol szükséges
Az ideiglenes forgalmi állapot a tervek szerint szeptemberig marad fenn, azonban a szakemberek folyamatosan gyűjtik és elemzik a forgalommal és használattal kapcsolatos információkat, melyek alapján menet közben is módosítják az egyes szakaszok kialakítását, hogy az a lehető legbiztonságosabb és kényelmes közlekedést biztosítson valamennyi közlekedő számára.
Az autós forgalom zavartalanabb lefolyása érdekében:
- A Nagykörúton több helyen módosítottuk a lámpaprogramot, így a Baross utcánál, a József utcánál és a Rákóczi térnél is.
- Az Üllői úton a Corvin-negyednél módosítottuk a lámpaprogramot és a sávok használatát is (telezöld alkalmazása a külön egyenes és balra kanyarodó fázisok helyett).
- Döntés született a Teréz körúton a sávok kialakításának módosítására a Nyugati tér előtt, hogy ne torlódjon fel a forgalom a Váci út keresztezésénél.
- A betonelemeket könnyebb, műanyag jelzőfülekre cseréljük, mivel az elmúlt időszakban sokszor rongálódtak a betonelemeken a terelőtáblák. (A műanyag terelőfüleket eredetileg azért nem alkalmaztuk, mert könnyen elmozdulnak – azonban kísérleti jelleggel most hosszabb szakaszokon is teszteljük ezeket.)
Várjuk a felhasználói visszajelzéseket
Az elemzések mellett a Főváros a BKK közreműködésével társadalmi egyeztetést is folytat az egyes szakaszokról a lakossági és felhasználói tapasztalatok megismerése érdekében. Ha a tapasztalatok kedvezőek lesznek, az ideiglenesen kialakított sávok egy része – hosszabb távon is megfelelő műszaki kialakítással – a járvány után akár véglegessé is válhat.