Menü Bezárás

A járványban derült ki: óriási tartalékok vannak a MOL Bubiban, amiket az elmúlt években nem használtak ki

2014-ben igazi sikersztorinak indult a MOL Bubi, ám az azt követő években folyamatosan veszített népszerűségéből a fővárosi közbringarendszer. Bár már az első napokban megmutatkoztak gyermekbetegségei, azokat éveken át nem orvosolták, és elmaradtak az időközben szükségessé vált fejlesztések is. Így érthető, hogy a kezdeti lelkesedés hamar alábbhagyott. 2020 azonban gyökeres változást hozott: a koronavírus-járvány idejére bevezetett intézkedéseknek köszönhetően megugrott a bubizók száma. Sőt, lassan csúcsot dönt. 

A MOL Bubi indulását hatalmas eufória övezte. A 2014-ben elindult közbringarendszernek annyira örültek a budapestiek, hogy hajlandóak voltak elnézni azokat a hibáit is, amik már a tesztidőszakban jelentkeztek. Senkit sem örült például a nehézkes járműveknek, a tömörgumis kerekeknek, vagy annak, hogy egy bubis mellett mindenki elhúz a kerékpárúton. Nem vált javára a rendszernek az sem, hogy idén tavaszig nagyon nehézkes volt a regisztráció: hiába adhatta meg mindenki az adatait online, ez pusztán előregisztrációt jelentett: ettől még nem kerülhette el a személyes ügyintézést. Mindezt azonban feledtetni tudta, hogy végre a bringázást is beemelték a közösségi közlekedésbe! 

Ám a hatalmas lelkesedés fokozatosan apadni kezdett. Bár bővítették a hálózatot – jelenleg 2071 kerékpár van Budapest 157 pontján –, az újdonsága varázsa idővel megkopott, és a főváros előző vezetése adós maradt a legszükségesebb fejlesztésekkel is. A regisztrációs rendszer például már indulásakor sem volt korszerűnek nevezhető, ráadásul azóta is rengeteget fejlődött a piac: mára több olyan közlekedési szolgáltatás is elérhetővé vált nálunk, amelyekhez jóval egyszerűbb hozzáférni. 

Néhány apró intézkedés, és szárnyalni kezdett a közbringarendszer 

A koronavírus-járvány és Budapest arra adott gyors válaszainak köszönhetően azonban igazi fordulat állt be a közösségi kerékpárhasználatban. A főváros megkönnyítette a regisztrációt, így március 15-től már száz forintért lehet havi MOL Bubi bérletet venni. Ami ennél is fontosabb, ehhez nem kell többé személyesen bemenni a BKK ügyfélszolgálatára, hanem online, akár a telefonos applikációban is lehet regisztrálni. 

bubizás előretörését segítették azok az intézkedések is, amelyek a kerékpáros közlekedést támogatták az elmúlt hónapokban. Ilyenek például az új, ideiglenes kerékpársávok – melyek közül a nagykörúti kapta a legnagyobb visszhangot –, vagy a pesti alsó rakpart hétvégenkénti lezárása az autóforgalom elől. 

És hogy mik voltak ezeknek a lépéseknek a következményei? 

Mint a mellékelt grafikonokon is látszik, március 15-e óta mintegy 11 ezer százforintos bérletet vásároltak, és az indulás éve óta nem volt ilyen magas az érvényes hozzáféréssel rendelkező felhasználók száma. Közel hatezren csatlakoztak a rendszerhez olyanok, akik korábban nem használták a MOL Bubit. 

Mindezek az adatok azért is biztatók, mert a járvány idején drasztikusan lezuhant az utazások száma, és sokan a közösségi közlekedés minden formájától tartottak. Mindennek ellenére a MOL Bubi indulása óta nem volt még olyan népszerű, mint most. Ehhez elég volt mindössze néhány apró lépés, mint amilyen az egyszerűbb regisztráció és a biztonságosabb közlekedési feltételek a városban. A következő grafikon mutatja, hogy mindez nemcsak egyszeri fellángolásnak tűnik, hiszen a márciusban kiváltott havi bérletek meghosszabbításra kerültek, a felhasználók száma magasan maradt. Mindez tökéletesen mutatja, micsoda lehetőségek vannak a kerékpármegosztó rendszerben, amit nem használtak ki az elmúlt években. Mi lenne, ha nem csak néhány apróságot javítanának rajta, hanem alapjaitól újítanák meg az egészet? 

MOL Bubi Restart 

A Budapest Restart program lényege nem az, hogy állítsuk vissza a járvány előtti állapotokat, hanem hogy egy annál jobb, élhetőbb fővárost teremtsünk az elkövetkező időszakban. Éppen ezért a MOL Bubi rendszere sem marad meg a jelenlegi formájában, hanem új formában születik újjá – mint arról május 28-án a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ közösen döntött. A bubikat könnyebb lesz tekerni, már nem szivacstömlős, hanem fújt gumival lesznek szerelve és okoslakat tartozik majd hozzájuk. Új telefonos applikáció is készül, mely nem csak felhasználóbarátabb lesz, de jobban integrálja a MOL Bubit a közösségi közlekedésbe. Hasonlóan változik a tarifarendszer is: itt is cél, hogy akinek van Budapest-bérlete, az különleges kedvezménnyel vehesse igénybe a szolgáltatást. 

A vírusjárvány számos rejtett tartalékra hívta fel a világ nagyvárosainak figyelmét. Nálunk az egyik nagy tanulság az volt, hogy a MOL Bubi egy olyan rendszer, amit szeretnek a budapestiek: elég csak egy kis odafigyelés, néhány apró lépés és csodák történhetnek vele. A járvány után újjáinduló Budapest sokkal zöldebb, élhetőbb és szerethetőbb lesz, mint korábban volt. Ebben pedig nagy szerep jut majd az olyan fenntartható közlekedési rendszereknek is, mint amilyen a MOL Bubi. 

Megosztás