Aktív kampánnyal ösztönözzük a helyi szolgáltatások használatát, ezzel a kis- és középvállalkozások megerősítését, ami egyben az utazási igényeket és a környezeti terhelést is csökkenti.
A veszélyhelyzettel együtt járó korlátozások és a szubjektív biztonságérzet miatt a könnyen, gyorsan elérhető szolgáltatások igénybevétele felerősödött, ami az online forgalom növekedése mellett a kisebb távolságban lévő üzletek, a gyalog, kerékpárral elérhető lakókörnyezet újrafelfedezését is jelentette. Ugyanakkor számos üzlet, vendéglátóhely és lakossági szolgáltatás kényszerült ideiglenes zárva tartásra, míg mások komoly piacvesztéssel néznek szembe az online vásárlási szokások erősödésével. Ezek a vállalkozások nagyban hozzájárulnak Budapest pezsgő életének, sokszínűségének kialakításához, jelentős szerepük van a foglalkoztatásban. Most a budapesti közösség segítheti fennmaradásukat, újrakezdésüket.
A Budafoki Szomszédok Piaca a Fővárosi Önkormányzat támogatásával, a Tér_Köz pályázat keretében újult meg (kép: Danyi Balázs)
Népszerűsítjük a helyi szolgáltatásokat
A kezdeményezés első lépéseként induló kampánnyal a Fővárosi Önkormányzat felhívja a budapestiek figyelmét arra, hogy milyen nagy jelentősége van annak, ha a közelben lévő, helyi kis- és középvállalkozások nyújtotta szolgáltatásokat veszik igénybe. Ezzel nem csak a helyi gazdaság életképességét támogatják, de hozzájárulnak egy barátságosabb, tisztább levegőjű, jól működő városrészekből álló Budapest megvalósításához, ahol mindenki kényelmes távolságban megtalálja a számára szükséges szolgáltatásokat.
A Főváros ehhez felhasználja kommunikációs felületeit és a kreatív szektorban működő vállalkozások bevonásával, a kerületekkel, szakmai szervezetekkel és civil kezdeményezésekkel együttműködve dolgozza ki a kampány részleteit. Cél a fogyasztási és közlekedési szokások változtatásával elérhető eredmények különböző módokon történő bemutatása.
Erősítjük a helyi gazdaságot
A projekt elsősorban a fogyasztási döntések megváltoztatására irányul, melynek hatása sokrétű: hozzájárul a lakossági szolgáltatásokat nyújtó helyi mikro- és kisvállalkozások fennmaradásához, megerősödéséhez; a térben kiegyenlítettebb ellátás és az erre épülő helyi fogyasztás csökkenti a CO2 kibocsátásban meghatározó személygépkocsi forgalmat; és hozzájárul az élettel teli városrészek fennmaradásához; valamint támogatja a vírus terjedésének megelőzéséhez továbbra is szükséges tudatos városlakói magatartás fenntartását.
Sok más, korábbi városfejlesztési döntéshez hasonlóan az intézkedés a helyi gazdaság erősítésének, illetve a fogyasztói szokások változása miatt funkcióvesztett városközpontok újjáélesztésének egyik legfontosabb stratégiája, mely a nagyvárosokban a környezetvédelmi és közösségépítési célokkal is összekapcsolódik. A jelenlegi járványveszély miatt ez a koncepció újra előtérbe került, mert nem csak veszélyhelyzet idején ad megoldást, de támogatja az újraindulást és Budapest élhetőségének növelését.