Szeptember végéig minden hétvégén megnyitjuk a pesti alsó rakpartot a gyalogosok és kerékpárosok előtt.
A budapestiek régi vágya, hogy Budapest és a Duna, a város és a folyó újra közel kerüljenek egymáshoz. A Duna hiába a legmeghatározóbb eleme Budapestnek, néhány szakasztól eltekintve nagyon nehéz megközelíteni a partot. Nem volt ez mindig így, hiszen a Duna-partok a folyó szabályozását követően is elérhetőek maradtak, a rakodópartokon zajló kereskedelem és hajózás mellett a rakparti sétányok népszerű kikapcsolódási helyszínek is voltak. A XX. század második felében azonban a rakpartok gyakorlatilag városi autópályákká alakultak, amelyek feladatává a belvároson áthaladó forgalom gyors elvezetése lett a sűrűn lakott területektől vett viszonylagos távolságban.
A közelmúltban újra felmerült az igény, hogy a budapestiek visszahódítsák a város folyópartjait. A 2015-ben indult RAK-PARK projekt célja, hogy a budapesti Duna-partok a kor elvárásainak megfelelő, igényes közterületként újuljanak meg, ez azonban egy nagyobb költségigényű, hosszabb távon megvalósítható, komplex beavatkozást jelent. Éppen ezért fontos, hogy a városvezetés ideiglenes megoldásokkal megtalálja a módját a rakpartok azonnali gyalogos elérhetőségének.
Megnyitjuk a pesti alsó rakpartot
A Fővárosi Önkormányzat szeptember végéig minden hétvégén megnyitja a pesti alsó rakpartot a gyalogosok és kerékpárosok előtt. A pesti alsó rakpart Közraktár utca és Margit híd közötti szakaszának autómentesítésével egy 3,5 kilométeres sétány jön létre Budapest egyik legszebb helyszínén. A rakpart már az első megnyitott hétvégén nagyon népszerűnek bizonyult a budapestiek körében, a hosszan tartó kijárási korlátozások enyhítésével a budapestiek biztonságosan, a zsúfoltság elkerülésével sétálhattak, kerékpározhattak a rakparton. A Főváros igyekszik folyamatosan fejleszteni a kellemes kikapcsolódáshoz szükséges infrastruktúrát: a szakaszon elérhető mosdókon túl továbbiakat nyitunk, valamint lehetőséget biztosítunk, hogy a rakpart egyes részein vendéglátó egységek, teraszok települjenek ki.
A Főváros eredetileg idén nyáron egy pár héten át tartó rendezvény keretében tervezte a pesti alsó rakpartot megnyitni. A járvány kitörése előtti tervek szerint rövidebb szakaszon, de nagyobb volumenű szabadidős programok, koncertek várták volna a budapestieket. A járványveszély miatt azonban a nagyobb zsúfoltságot eredményező funkciók telepítését és a rendezvényeket le kellett mondani, így a pesti alsó rakpart inkább korzóként nyílt meg a gyalogosok és kerékpározók előtt. E mellett a járványveszély enyhülésével párhuzamosan vizsgáljuk, hogy az aktuális előírások maximális betartása mellett miképpen valósítható meg minél több az eredetileg tervezett koncepcióból. Ennek részeként – amennyiben a hétvégi megnyitások kellő népszerűségnek örvendek – sor kerülhet a pesti alsó rakpart összefüggő, többhetes megnyitására is a nyári időszakban.
Biztonságos és élhető köztereket alakítunk ki
A pesti alsó rakpart átmeneti megnyitásával Budapest egyik legszebb köztere jön létre, ahol a sűrűn beépített, de pihenési célú közterekben szegény belvárosban élők is a tömeg és a zsúfoltság veszélye nélkül lehetnek a szabadban, a Duna közvetlen közelségét és a panorámát élvezve. A hétvégi, így kevésbé forgalmas időszakban tervezett megnyitással a közúti forgalom érdemleges korlátozása nélkül próbál ki a város egy olyan állapotot, amikor a város közelebb kerülhet a folyóhoz. Az ideiglenes megnyitások segítenek másképp gondolkodni a város köztereiről, ami hozzájárul egy élhetőbb Budapest megteremtéséhez.
Sikeres külföldi példákat követünk
Budapesten régi múltra tekint vissza a rakpartok megnyitásának ügye, sok korábbi rendezvény örvendett nagy népszerűségnek amiatt, hogy lehetőséget teremtett a budapestieknek a rakpart visszafoglalására (pl.: Budapest Plázs, rakparton rendezett futóversenyek, kerékpáros felvonulások). A rakpartok átépítése is régi előzményekre tekint vissza, a RAK-PARK projekt keretében Budapest minőségi közterületek létrehozását tervezi a folyó mentén. Nemzetközi szinten is látható, hogy általános tendencia a rakpartok visszafoglalása, hiszen olyan városok, mint Lyon vagy Párizs Budapesthez nagyon hasonló utat járnak be. Ezekben a külföldi nagyvárosokban már következő lépésként nemcsak a rakpartok autós forgalomtól való felszabadítása, hanem zöldterületekkel tagolt, szabadidős célú alakítása is megtörtént.